Jak sprawdzić kolor, kod lakieru po VIN?
Spis treści:
Co to jest numer VIN?
VIN (kod oem) z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number, czyli numer identyfikacyjny samochodu (numer nadwozia). Numer ten jest nadawany i umieszczany przez producenta i jest niezbędny do poruszania się pojazdem. Wyjątkiem są samochody zarejestrowane po raz pierwszy przed 1 stycznia 1995 r. i motocykle zarejestrowane po raz pierwszy przed 1 stycznia 2003r. Współczesny numer VIN składa się z 17 znaków (cyfr i liter poza "O", "Q" i "I") i trzech segmentów: WMI- to trzy pierwsze znaki, które określają światowy symbol producenta. Są nadawane przez odpowiedni urząd w kraju w porozumieniu z organizacją ds. normalizacji ISO lub krajowym pełnomocnikiem. VDS - zależnie od producenta to kolejne znaki po WMI. Zazwyczaj to 5-6 kolejnych znaków, w których producenci kodują dane techniczne oraz charakterystykę danego samochodu. VIS - stanowi numer seryjny auta- zazwyczaj to 8 znaków od końca numeru, a rok produkcji oraz miejsce montażu przeważnie to odpowiednio 10 i 11 znak, a pozostałe liczby/litery określają numer seryjny. Każdy każdy pojazd o danym numerze VIN jest unikalne, ponieważ numer VIN jest niepowtarzalny i przypisuje się go do każdego auta drogowego (niezależnie od marki) w celu jego późniejszej identyfikacji. Ciekawostką jest firma Alpina, która skreśla oryginalny VIN BMW i wybija swój własny, ale wtedy powiadamiane są odpowiednie urzędy. Samemu bez powiadomienia owych organów lepiej tego nie robić, pod karą grzywny/więzienia lub w najlżejszym wypadku odebrania dowodu rejestracyjnego.
Jak sprawdzić kolor lakieru/kod lakieru po numerze VIN
Każda marka ma różnorodne palety barw, które różnią się odcieniem czy dodatkami w lakierze, by zadowolić najbardziej wymagających klientów. Bardzo często się zdarza, że chcemy pomalować odpryski na masce czy "pamiątkę" po parkowaniu na zatłoczonym parkingu w centrum miasta i tu pojawia się problem, gdyż kolory, które na pierwszy rzut oka są identyczne, mogą w rzeczywistości okazać się różne od siebie. Ma na to wpływ wiele czynników m.in. oświetlenie, czystość auta czy wypłowienie koloru po latach. Tu z pomocą przychodzą nam tabliczki OEM, gdzie zazwyczaj jest wypisana pełna nazwa lakieru, bądź jego kod, ale co zrobić, gdy nie możemy takowej znaleźć, bądź nie mamy dostępu do auta (np. ogłoszenie sprzedaży na odpowiednich do tego portalach)? Wtedy przydatny może się okazać VIN. W tym celu musimy znać ten ciąg 17 znaków i najlepiej rozkodować go w autoryzowanym serwisie (aczkolwiek wiele stron internetowych umożliwia odpłatnie lub bezpłatnie rozkodowanie go w zaciszu domowym). Po rozkodowaniu powinniśmy otrzymać model auta, wyposażenie, datę produkcji i pierwszej rejestracji, gdzie został złożony, kod koloru (lub pełną nazwę) itp. Z kodem możemy się udać do lakiernika w celu polakierowania danych elementów bądź całego samochodu. Dobry lakiernik nie powinien mieć problemów z dobraniem odpowiedniego koloru dla naszego wehikułu. Nawet gdy kod koloru jest nieczytelny, kolorysta może także specjalnym urządzeniem sprawdzić oryginalny element i za pomocą komputera dobrać właściwy odcień farby. Warto po ponownym lakierowaniu sprawdzić grubość nałożonego lakieru. Idealne będą mierniki z sondą na przewodzie, aby móc sprawdzić każde, nawet trudno dostępne miejsce.
Dla ułatwienia, przygotowaliśmy zbiór grafik, na których jest dokładnie pokazane, w którym miejscu szukać koloru lakieru i jak odczytać/sprawdzić kolor lakieru w danym modelu oraz linków, pod którymi samodzielnie można znaleźć informacje dotyczące cech samochodu.
https://www.mbdecoder.com/
Jak widać każdy z samochodów nie posiada tylko jednego miejsca w którym znajduje się kod koloru lakieru, zawsze jest ich minimum 2-3 co bardzo ułatwia, gdy jeden kod koloru zostanie uszkodzony, nieczytelny z biegiem lat.
Jeśli jednak dalej nie ma pewności, jaki kod koloru ma twój wehikuł albo nie udało się go znaleźć, zawsze można zadzwonić do autoryzowanych serwisów i zapytać o dokładny kolor danego auta, ewentualnie udać się do kolorysty, który swoimi profesjonalnymi urządzeniami poda nam wiarygodne informacje na temat tego jaki lakier ma Twój wehikuł.
Dlaczego VIN jest tak ważny?
Wiele stron, gdzie znajdują się ogłoszenia sprzedaży samochodów, najczęściej prócz informacji nt. pojazdu posiadają rubrykę specjalnie dla tego kodu. Pomaga nam to sprawdzić kraj pierwszej rejestracji (czy samochód był skądś sprowadzany), czy uczestniczył w jakieś stłuczce, bądź wypadku samochodowym (pozwala sprawdzić, czy samochód, który w ogłoszeniu na pierwszy rzut oka wygląda na bezwypadkowy, faktycznie taki jest), a nawet czy pojazd był kradziony. Jeśli sprzedawca nie podał w ogłoszeniu numeru VIN i nie chce go podać, oznacza to, że z ogłoszeniem jest coś nie tak i sprzedawca chce, aby zostało to ukryte. Na szczęście coraz więcej takich stron wymaga już podania tego numeru, aby umieścić ogłoszenie. Nie jest to najefektywniejszy sposób sprawdzenia pojazdu. Zaleca się wzięcie miernika lakieru (nawet do salonu lub autoryzowanego dealera!), lub zlecenie tego odpowiednim firmom, które za odpowiednią kwotę sprawdzą nadwozie, podwozie, elektrykę, historię pojazdu i określą czy auto jest warte kupna. Jest to świetna metoda, jeśli musielibyśmy przejechać sporą odległość, żeby zobaczyć dany egzemplarz, a także, jeśli jesteśmy laikami w dziedzinie motoryzacji i boimy się, że sprzedawca mógłby to wykorzystać, co niestety jest częstym zjawiskiem.
Gdzie jest VIN?
Numer VIN niezależnie od marki, najczęściej znajduje się w:
- dowodzie rejestracyjnym (pole E)
- pod maską (kielich)
- na drzwiach kierowcy/pasażera
- na słupku bocznym od strony kierowcy/pasażera
- w bagażniku
- pod klapką wlewu paliwa
- na tabliczce znamionowej na podszybiu
Należy pamiętać, że każdy producent ma swoje indywidualne miejsca, w których znajduje się VIN. W razie problemu ze znalezieniem najlepiej skontaktować się z biurem obsługi autoryzowanego serwisu danej marki i podać model, nadwozie (sedan, coupe, hatchback itd.) i rocznik pojazdu.
Podsumowanie
Nazwę koloru lub kod możemy odczytać z numeru VIN, który umieszczony jest w dowodzie rejestracyjnym, odczytasz go za pomocą enkodera. Kolor lakieru znajduje się też na tabliczce znamionowej.
W zależności od marki:
- BMW - Każdy kolor ma swoją nazwę, więc nie trzeba szyfrować go po numerze VIN.
- Volkswagen/Audi - Kod koloru zawsze rozpoczyna się od litery "L"
- Renault - Kod koloru zawsze zaczyna się od liter "TE"
- Mercedes - Kod koloru to zazwyczaj liczba trzycyfrowa.
- Toyota - Kod koloru to również zazwyczaj trzycyfrowa liczba.