Usuwanie rdzy z samochodu
Na Twoim samochodzie pojawiły się rude plamy i niewielkie dziury w blachach? To korozja, czyli proces powolnego niszczenia materiału, potocznie zwany rdzewieniem. Wbrew pozorom, problem ten dotyczy zarówno nowych, jak i starych samochodów, choć najbardziej na rdzewienie narażone są stare używane pojazdy. Mimo, że każda marka tworząca samochody nawet w latach 90 dbała o to, żeby każda blacha była po procesie ocynku, czyli zabezpieczeniu przed korozją. Niestety, każdy wypadek czy stłuczka sprawia, że elementy karoserii są pozbawiane właściwości ocynku i malowane na nowo dlatego rdza jest nieodzownym elementem auta produkowanego w latach 90 i później.
Jeśli znalazłeś na swoim samochodzie pierwsze objawy korozji, musisz zacząć działać jak najszybciej. Im wcześniej podejmiesz działania mające na celu usunięcie rdzy, tym lepiej dla Ciebie i Twojego portfela. Odpowiednio wcześnie zauważona rdza będzie łatwiejsza do usunięcia, a jej usunięcie zapobiegnie dalszemu rozprzestrzenieniu się. Pamiętaj, że rdza osłabia blachę do tego stopnia, że można ją rozkruszyć w rękach - nikt by nie chciał uczestniczyć w wypadku samochodowym takim pojazdem, to twoje bezpieczeństwo!
Jak usunąć rdzę z samochodu?
Zastanawiasz się jak usunąć rdzę z samochodu? Taki proces usuwania rdzy z nadwozia czy podwozia auta możesz wykonać bez problemu w domowym zaciszu, pod warunkiem, że rdza nie wyżarła blachy na wylot. Zacznij od dokładnego oczyszczenia ogniska korozji. Nalot rdzy możesz bez problemu usunąć papierem ściernym. W przypadku niewielkich ognisk wystarczy, jeśli użyjesz odpowiedniego preparatu do usuwania, jednak niestety bardzo często problem jest na tyle poważny, że walka z korozją wymaga również użycia szpachli samochodowej w celu uzupełnienia powstałych ubytków karoserii. W takiej sytuacji, po nałożeniu szpachli, należy dokładnie wyrównać zaszpachlowaną powierzchnię. W tym celu również można posłużyć się papierem ściernym. Papier ścierny należy używać tak długo, aż powierzchnia będzie całkowicie gładka. Na koniec użyj zestawu naprawczego do lakieru samochodowego. Pamiętaj, że zarówno szpachlę, jak i lakier nakładamy cienkimi warstwami.
Usuwanie rdzy z progów
Ze względu na niskie usytuowanie oraz szczególne narażenie na uderzenia drobnych i większych kamyków podczas jazdy, jednym z miejsc najczęściej dotykanych korozją są progi. Jeśli zauważysz jakiekolwiek zardzewienia, od razu podejmij działania w celu ich usunięcia. Dokładnie oczyść zardzewiałą powierzchnię, następnie zaszpachluj powstałą dziurę, dokładnie wyszlifuj i odtłuść zaszpachlowany fragment, a na koniec pomaluj daną powierzchnię odpowiednim podkładem i lakierem. Warto usunąć rdzę i polakierować blachę dokładnie i z precyzją, aby nie zaniżać wartości rynkowej swojego pojazdu i zadbać o jego estetykę - w końcu samochód jest uznawany za wizytówkę mężczyzny!
Usuwanie rdzy z nadkoli
Bardzo często korozja dotyka również obrzeża nadkoli. Wynika to z tego, że zimą właśnie w tych miejscach najbardziej osadza się woda i sól, które mają negatywny wpływ na karoserię. Tutaj schemat usuwania zardzewień jest podobny jak powyżej.
Gdzie najczęściej pojawiają się ogniska korozji?
Niestety, korozja może zaatakować całe auto. Czasami jest to wina warunków naturalnych, czyli tego, że samochód parkowany jest "pod chmurką" czy też zimy, która niesie za sobą solenie dróg. Często bywa, że rdza wynika z błędów konstrukcyjnych, np. jak wadliwe odpływy wody czy też użycie cienkiej blachy. Nie zapominajmy, że auto nie rdzewieje tylko z elementów karoserii lecz tzw. "podłoga" jest równie mocno narażona na rdzę.
Rdza spowodowała dziurę na wylot?
Odkładanie tak istotnej kwestii jaką jest rdza na karoserii twojego auta kończy się przeżarciem całej blachy przez rdzę. Jest to najgorszy możliwy scenariusz. Są dwa sposoby. Pierwszy to zabezpieczenie całej powierzchni auta folią i zostawienie miejsca zardzewiałego wraz z lekkim zapasem - następnie wycięcie tego elementu ugryzionego zębem rdzy i wspawanie nowego, wyszlifowanie aby spawy były gładkie i niewidoczne, następnie pozostaje tylko malowanie. Drugi sposób? Jest zdecydowanie łatwiejszy ale w niektórych modelach samochodów dość drogi. Jest to po prostu wymiana zardzewiałego elementu, np. maski, nadkoli, drzwi.
Usuwanie rdzy z samochodu - cena
W przypadku niewielkich ognisk możemy pozwolić sobie usunąć rdzę samodzielnie z naszego pojazdu. Jeśli jednak proces korozji jest już bardzo zaawansowany i rozprzestrzeniony, najlepiej w celu jego usunięcia udać się do specjalisty, czyli blacharza bądź lakiernika. W przypadku nowych samochodów również nie warto eksperymentować samemu, ponieważ źle przeprowadzone usuwanie korozji może przynieść więcej szkody niż pożytku i znacząco obniżyć cenę rynkową naszego pojazdu. Ceny preparatów do odrdzewiania zaczynają się od 20 zł i sięgają nawet do 150 zł. Jeśli usuwamy rdzę na własną rękę, to należy doliczyć także zakup papieru ściernego, szpachli samochodowej, materiałów zabezpieczających oraz zestawu naprawczego do lakieru. W zależności od zainfekowanej powierzchni i cen zastosowanych materiałów koszt samodzielnego pozbycia się korozji nie powinien być większy niż 300 złotych. Jeśli oddamy samochód do specjalisty, cena na pewno będzie wyższa, chociażby z tego powodu, że do kosztu zastosowanych materiałów doliczany jest również koszt robocizny. W warsztacie cena końcowa zależna jest od tego, jaki element jest objęty korozją, jak dużej powierzchni dotyczy oraz od cennika danego warsztatu. Ceny wahają się w granicy 200-500 za jeden element. Dokładne zależności co do rozpiętości cen znajdziesz w naszym poradniku: Lakierowanie samochodu - cennik.
Co na rdzę w samochodzie?
Aby zapobiec pojawieniu się rdzy, ważna jest profilaktyka. Przed zakupem używanego auta, dokładnie zbadaj stan jego blachy. W tym celu doskonale sprawdzi się miernik lakieru samochodowego. Pamiętaj również o tym, żeby regularnie kontrolować stan karoserii swojego pojazdu - w szczególności najbardziej narażonych elementów (progów, nadkoli). Jeśli na naszym samochodzie zdążą już pojawić się niewielkie ogniska korozji, w celu ich usunięcia możesz zastosować odpowiedni środek do usuwania rdzy z samochodu. Do wyboru masz odrdzewiacze w sprayu, które charakteryzują się bardzo prostym użytkowaniem, odrdzewiacze w płynie, które działają po jednorazowej aplikacji albo po zastosowaniu kilku warstw w czasowych odstępach oraz odrdzewiacze żelowe, które ze względu na swoją konsystencję doskonale nadają się do pionowych powierzchni, jednak z racji tego, że zazwyczaj działają na bazie kwasów, powinniśmy stosować je bardzo ostrożnie.
Jaki wybrać neutralizator rdzy do samochodu?
Neutralizatory hamują rdzewienie i wstrzymują jego rozprzestrzenianie się na inne elementy karoserii. Ich działanie polega na przekształceniu rdzy w powierzchnię, która będzie nadawała się do przemalowania. Należy jednak mieć na uwadze, że neutralizatory doskonale sprawdzą się wtedy, kiedy trzeba delikatnie oczyścić powierzchnię auta z lekko przylegającej rdzy. Do wyboru mamy neutralizatory w sprayu, które są łatwe w użyciu, tanie i najlepiej sprawdzają się przy niewielkich ogniskach korozji oraz neutralizatory w płynie, które lepiej sprawdzą się przy większych ubytkach. O ile w przypadku neutralizatora w sprayu nie potrzebujemy niczego więcej do jego użytku, to w przypadku neutralizatora w płynie niezbędny będzie pędzel do jego nałożenia.
Farba na rdzę do samochodu?
Farba na rdzę to stosunkowo nowe rozwiązanie, które zyskuje coraz więcej zwolenników. Działanie tego środka polega na utlenieniu rdzy, które tworzy warstwę, która ma za zadanie zabezpieczać przed szkodliwym działaniem warunków zewnętrznych dla uszkodzonej powierzchni. W ten sposób farba zapobiega rozprzestrzenianiu się korozji na inne elementy auta. Należy jednak pamiętać, że farba sprawdzi się tylko wtedy, kiedy mamy do czynienia z cienką warstwą korozji.