Najczęściej kupowane

Ostatnie artykuły

Ile schnie lakier samochodowy? Czas schnięcia lakieru samochodowego
   0 Komentarzy
Ile schnie lakier samochodowy? Czas schnięcia lakieru samochodowego

Ile schnie lakier samochodowy?

Na początek ważne jest, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co to jest lakier samochodowy i z ilu etapów lakierowania nadwozia naszego samochodu. Lakier jest to substancja powłokotwórcza, którą stosuje się aby uzyskać gładką powierzchnię karoserii i zabezpieczyć ją przed działaniem czynników zewnętrznych. Powłoka ta ma za zadanie chronić pojazd przed korozją i nadać mu kolor. Efekt jak widzimy na nowym aucie to tak naprawdę niejedna powłoka, a kilka. Podstawową kombinacją jest nałożenie podkładu (jest to pierwsza warstwa, której celem jest przygotowanie powierzchni nadwozia), później przychodzi czas na warstwę malarską (ta warstwa nadaje kolor naszym czterem kółkom), a na samym końcu jest powłoka nabłyszczająca, która zabezpiecza poprzednie etapy i wydobywa głębie koloru. Każdy doświadczony lakiernik doskonale wie, jak dobierać poszczególne lakiery, aby uzyskać pożądany przez klienta kolor samochodowy. Czas schnięcia każdego rodzaju lakierów samochodowych jest różny, a dokładne wartości w minutach, godzinach znajdziesz poniżej!

Jakie są rodzaje lakierów?

Wiele producentów, żeby zainteresować potencjalnego klienta, oferuje na dzisiaj bardzo szeroką paletę kolorów i różne rodzaje. Idealnym przykładem są marki premium i wyżej takie jak Bentley, Rolls Royce, czy chociażby oddział BMW individual. Ciekawostką jest, że marka Rolls Royce oferuje dowolne połączenie kolorystyczne. Na przykład połączenie lakieru metalicznego i matowego, by zadowolić najbardziej wymagających klientów. Wtedy lakiernicy mają dużo więcej pracy, dlatego kosztuje to nie małe pieniądze. Wiele lakierów kosztuje bardzo dużo ze względu na proces ich powstawania lub unikalność (jak w przypadku kolorów designo w Mercedesie gdzie oprócz ekskluzywnych i wyróżniających się kolorów otrzymujemy inne wykończenie tapicerki), a niekiedy lakier jest nakładany ręcznie przez człowieka, a nie maszynę. Lakier samochodowy możemy podzielić na kilka grup:

Ze względu na wygląd - niemetaliczne, czyli najprostsze (tzw. monokolory), ale za to są najtrwalsze, matowe zaś cieszą się popularnością wśród nabywców aut ekskluzywnych, bądź sportowych. Ten typ lakieru bardzo przyciąga wzrok, ale jest najmniej trwały i najbardziej podatny na utlenianie z całego zastawienia. Metaliczne (tzw. Metalic) są najbardziej połyskliwe, ze względu na domieszkę proszkowanego aluminium i zajmują drugie miejsce zaraz po niemetalicznym, jeśli chodzi o trwałość. Perłowe są złotym środkiem między metalicznymi a niemetalicznymi, jeśli chodzi o połysk, ale niestety są mniej trwałe od metalicznych. Charakterystyczny efekt różnorodnych odblasków uzyskuje się dzięki zastosowaniu kryształów górskich otaczających cząsteczki aluminium.

Kolejną grupą są lakiery specjalne: kameleon (auto zmienia kolor zależnie od natężenia światła słonecznego i kąta patrzenia). Neon służy do zmiany kolorów elementów odblaskowych, ale potrzebne jest zezwolenie urzędowe. Od niedawna coraz więcej osób zaczyna odnawiać lub przerabiać starsze, jak i nowsze samochody (tzw. projekty) i zaczęto stosować lakier samochodowy imitujący rdze, żeby postarzyć wygląd wehikułu.

Następną podgrupą, na jaką możemy podzielić lakiery to ze względu na skład: lakier akrylowy zwany inaczej dwuczęściowym jest nakładany jednorazowo (pojedyncza warstwa) i utwardzany chemicznie, a elementem wiążącym jest żywica poliakrylowa. Stosuje się go do tworzenia powierzchni bez połysku i nakładany później lakier jest matowy bądź metaliczny. Następnym z tej grupy są lakiery bazowe, czyli jednoczęściowy i łączy się go z lakierem bezbarwnym i zostaje nam lakier wodny. Jest aplikowany tak samo jak lakiery bazowe. Łączony jest z bezbarwną powłoką. Czas schnięcia bardzo się wydłuża, ale trwałością dorównuje klasycznej powłoce bazowej.

czas schnięcia lakieru samochodowego

Ochrona lakieru

Każdy lakier najlepiej dodatkowo ochronić powłoką ceramiczną, bądź kwarcową. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Powłoka kwarcowa w pewnym stopniu chroni lakier, pogłębia kolor i nadaje połysk, a także ułatwia mycie samochodu ze wszelakich zanieczyszczeń. Niestety wytrzymuje tylko rok i trzeba ponownie powtórzyć kosztowny zabieg. Powłoka ceramiczna znacznie lepiej chroni nasz lakier (9H w skali ołówkowej). Jeszcze bardziej pogłębia kolor i nadaje jeszcze większy połysk, a zabezpieczona powierzchnia otrzymuje cechy hydrofobowe (woda lepiej spływa z powierzchni, a nie zatrzymuje się na niej). Zabieg ten jest dużo bardziej kosztowny, niż poprzedni, ale jest zdecydowanie trwalszy (nawet do pięciu lat).

Jak długo schnie lakier samochodowy?

Kwestia tego, jak długo schnie lakier samochodowy zależy od rodzaju lakierowania, które zostały opisane wcześniej oraz od samych lakierów samochodowych.

  • Lakiery dwuczęściowe zawierają najczęściej informacje co do tego jak długo schnie lakier samochodowy na opakowaniu zamieszczoną przez producenta.
  • Bezbarwny - jeśli założymy, że element schnie w temperaturze 20 stopni Celsjusza, proces ten zajmie około 16 godzin (dla grubości warstwy równej 50 - 60 μm). Natomiast jeśli posiadamy specjalne lampy zwiększające temperaturę do 60 stopni Celsjusza, proces ten skróci się do 30 minut.
  • Strukturalne (przeznaczone do plastików) charakteryzują się bardzo krótkim czasem schnięcia, bo od położenia warstwy trzeba jedynie odczekać 20 minut, dlatego trzeba to wykonać szybko i dokładnie.
  • Gotowe mieszanki bazowe są najczęściej dwuwarstwowe i mają bardziej dogodny czas schnięcia niż strukturalne. Po nałożeniu pierwszej warstwy potrzeba odczekać 15 minut, żeby osiągnęła ona pyłosuchość (pierwszy etap utwardzania), a po 30 minutach osiągamy suchość dotykową (oczywiście oba przypadki są opisane w temperaturze 20 stopni Celsjusza). Zaleca się, żeby między warstwami odczekać około 10 minut.
  • Lakier akrylowy służy do tworzenia powłok powierzchniowych na wszelakich typach powłok. Odznacza się w miarę krótkim czasem schnięcia i bardzo wysokiej sile krycia. Pierwszy stopień utwardzenia osiągany jest w 30 minut w temperaturze 20 stopni Celsjusza, a kolejny stopień utwardzenia następuje po około godzinie. Natomiast czas w przez który schnie lakier samochodowy do etapu pełnego utwardzenia powłoki trzeba poczekać 12 - 16 godzin, ale proces ten jest wart czekania, gdyż w zamian otrzymujemy wysoki połysk.

Jak mogłeś przeczytać, w akapicie wyżej czas schnięcia lakieru jest różny, zależnie od tego, czy jest to lakier bezbarwny czy lakier akrylowy itp. Jeśli sami dokonujemy wyboru lakierów samochodowych i samodzielnie chcemy polakierować np. pozostałość po wybryku parkingowym a nie wiemy, ile schnie lakier, to odpowiedź znajdziemy na etykiecie lakieru lub u sprzedawcy, od którego kupiliśmy farby, dodatkowo naszą radą dla laików lakierowania jest odczekanie na wszelki wypadek dodatkowej godziny, nie zaszkodzi, a ta godzina może bardzo dużo zmienić.

Ile schnie lakier samochodowy? Podsumowanie

Lakier samochodowy schnie do około 16 godzin w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Czas schnięcia można obniżyć nawet do 30 minut, stosując specjalne lampy grzewcze.

Gdy już wiemy jak długo schnie lakier nie należy zapominać, że po odbiór warto wybrać się z podręcznym miernikiem lakieru, aby mieć pewność, że wszystko zostało wykonane z należytą starannością. Należy obejrzeć dokładnie lakier samochodowy z każdej strony, przy użyciu dobrego naświetlenia, żeby sprawdzić, czy lakier bezbarwny nie wygląda jak tzw. Skóra pomarańczy, nie zapominajmy także, aby przed odbiorem naszego bolidu, u lakiernika sprawdzić cały samochód miernikiem lakieru, najdokładniejsze wyniki poda nam Miernik lakieru GL-PRO-2-FAZ. Dodatkowo, przed pójściem do lakiernika, warto widzieć jaka jest cena za lakierowanie samochodu.

Komentarze

Zaloguj się lub zarejestruj żeby dodać komentarz