Najczęściej kupowane

Ostatnie artykuły

Zaprawki lakiernicze - jak zrobić krok po kroku?
   0 Komentarzy
Zaprawki lakiernicze - jak zrobić krok po kroku?

Jak zrobić zaprawki lakiernicze?

Rysy, drobne uszkodzenia i zadrapania na powierzchni lakieru pojazdu nie tylko wpływają niekorzystnie na wygląd swojego samochodu, ale również mogą stać się wstępem do kłopotów z korozją. Jeśli nie zabezpieczymy odpowiednio uszkodzonej powierzchni, możemy być pewni, że prędzej czy później w tym miejscu na karoserii pojawi się rdza, a wtedy możliwość wykonania zaprawek jest niemożliwa bez wizyty u blacharza.

Kiedy wykonuje się zaprawki lakiernicze?

Zaprawki wykonuje się właśnie we wskazanych wyżej sytuacjach - gdy lakier na pojeździe ma się niewielkie uszkodzenie - np. zarysowanie drzwi kluczykiem, nieduże obtarcie będące skutkiem "kontaktu" samochodu ze słupkiem na parkingu itp. Tego typu drobne uszkodzenia samochodu mogą sprawić, że dojdzie do powstania korozji. Ta z kolei - pomijając kwestie estetyczne - może stanowić podstawę do tego, by auto nie uzyskało corocznego przeglądu potwierdzającego możliwość jazdy autem. Warto zatem wiedzieć, jak zrobić poprawki lakiernicze na rdze.

Zaprawka lakiernicza - wybierz odpowiedni lakier

Przed rozpoczęciem wykonywania zaprawki, konieczny jest odpowiedni lakier do wykonania zabiegu. Warto zaznaczyć, że można robić zaprawki pędzelkiem lub z użyciem specjalnej farby w sprayu. Nie znając dokładnego odcienia farby użytej podczas pierwszego malowania pojazdu, niestety można doprowadzić do sytuacji, w której zabieg mający teoretycznie poprawić wygląd samochodu - doprowadza do powstania nieestetycznego efektu. Zatem w jaki sposób sprawdzić kolor, kod lakieru? Można to zrobić na podstawie dwóch źródeł:

Tabliczka znamionowa

Kolor jaki ma lakier jest zapisany na tabliczce znamionowej pojazdu, która może być umieszczona w różnych miejscach pojazdu w zależności od jego modelu. Warto sprawdzić takie lokalizacje jak wlew paliwa, bagażnik, drzwi kierowcy, słupek B lub pod maską.

Numer VIN

Jeśli jednak odnalezienie tabliczki znamionowej okazuje się niemożliwe lub dane na niej zawarte z różnych względów uległy uszkodzeniu i kod koloru jest niemożliwy do odczytania - numer koloru można poznać również po kodzie VIN. W takim przypadku konieczna może być jednak wizyta w autoryzowanym serwisie, gdyż producenci stosują różne oznaczenia. 

Niewielkie zarysowania - zaprawki pędzelkiem

Zaprawki na niewielkiej powierzchni można wykonać z użyciem pędzelka, który przypomina swym wyglądem ten, który jest dołączany do damskich lakierów do paznokci. Aby w miejscu zarysowania nie pojawiła się rdza, należy dokładnie oczyścić i zamalować powierzchnię. Taki rodzaj zaprawki jest dość prosty w użyciu i nikomu nie powinna sprawić problemu z usunięciem rys w estetyczny sposób, które ma Twoje auto.

Jak zrobić zaprawkę lakierniczą rys i odprysków? Zaprawka lakiernicza na auto

Większe uszkodzenia - jak zrobić na nich zaprawki?

Jeśli uszkodzenie na samochodzie jest nieco większe - konieczne jest przeprowadzenie nieco większych prac naprawczych. Po wykonaniu pierwszych etapów pracy może okazać się, że doszło już do korozji (tzn. powstania dziury w powierzchni karoserii) - w takiej sytuacji niezbędna jest wizyta u blacharza. Samodzielna próba wykonania zaprawki do tego typu naprawy może stworzyć nieestetyczny efekt.

Odtłuszczanie i oczyszczanie

W pierwszej kolejności przygotowujemy powierzchnię karoserii należy zeszlifować do blachy, a następnie zmatowić drobnoziarnistym papierem ściernym. Później całość należy odtłuścić benzyną ekstrakcyjną - w innym przypadku może okazać się, że lakier nie pokrywa blachy równomiernie.

Nakładanie szpachli i podkładu

Na tak przygotowaną blachę należy nałożyć szpachlę - nie należy przesadzać z grubością zastosowanej warstwy, gdyż może okazać się, że miejsce, w którym zastosowano zaprawkę, wyróżnia się wysokością.

Zabezpieczenie powierzchni wokół miejsca malowania

Część kroków do wykonania poprawnie zaprawki już za Tobą. Teraz należy zeszlifować powierzchnię na mokro - ale dopiero po całkowitym zaschnięciu szpachli (co zajmuje około godziny). Po tym - należy dokładnie okleić powierzchnię do malowania.

Malowanie

Po dokładnym zabezpieczeniu powierzchni można nałożyć podkład gruntujący oraz podkład pod lakier. Ten drugi najlepiej jest zastosować w co najmniej dwóch warstwach. Warstwom należy pozwolić wyschnąć przez około 3-4 godziny, ponownie zmatowić, następnie bierzemy lakier bazowy w sprayu lub dla uzyskania lepszego efektu w pistolecie lakierniczym. Zwykle stosuje się dwie do trzech warstw (w zależności od koloru lakieru pojazdu i tego, czy wypłowiał pod wpływem słońca) oraz lakier bezbarwny.

Polerowanie powierzchni

Ostatnim krokiem naprawy, zaprawki to polerka. Po upływie około doby należy zeszlifować malowaną powierzchnię z użyciem pasty ściernej. Można zastosować również polerkę mechaniczną, która przyniesie lepszy efekt, jednak w przypadku braku narzędzi do tego celu, wystarczająca będzie pasta. Powyższe prace należy wykonywać starannie, bez pośpiechu i z odpowiednią dokładnością. Tylko w ten sposób można uzyskać dobry, estetyczny efekt, odpowiedni stopień zabezpieczenia całej powierzchni i pewność, że zaprawka została wykonana zgodnie z wszystkimi zasadami.

Zaprawka lakiernicza a pomiar miernikiem lakieru

Mierniki lakieru Prodig Tech zawsze wykryją zaprawki lakiernicze, jednak jeśli ich powierzchnia nie jest duża - będą tylko świadczyć o odpowiedniej dbałości o pojazd. Jeśli przykładowo doszło do niewielkiego otarcia nadkola podczas wjeżdżania na podjazd lub na parkingu - zdecydowanie lepiej jest wykonać zaprawkę i poinformować ewentualnego nabywcę o tym, że w danym miejscu jest zaprawka. Miernik lakieru oczywiście wykryje różnicę w grubości warstwy na samochodzie, jeśli jednak "zaprawki" nie zajmują połowy powierzchni auta - nie ma w nich nic złego, a wręcz przeciwnie - poprawiają nie tylko wizualny wygląd auta, ale również wpływają korzystnie na jego stan.

Komentarze

Zaloguj się lub zarejestruj żeby dodać komentarz